Expedice

EI/OK1TN - IRELAND

Již poněkolikáté točím záběry při startu letadla jako úvod expedice. Tentokrát digitální kamerou pro kvalitnější záznam kdyby to mermomocí chtěli v televizi. Vše začíná podezřele. Nikdo neprohlíží dlouhou bednu s anténami vážící 23kg a nikdo nezpochybnil cestovní pas ani nepožadoval příslušný obnos v cizí měně. Letadlo nabírá trochu zpoždění stříkáním nemrznoucí směsi na křídla letadla. Panu Tau se to nebude smekat. V letadle Boening 737 se line irská angličtina a já sedím sám a čtu magazín Koktejl kde na několika stranách autor popisuje, že pocházíme z keltských národů jako Irové a že název Bohemia je Irského původu. Dokonce moje milovaná Jizera pochází z keltského názvu IZER rychlá řeka . Jídlo je vítaným krácením dlouhé chvíle, ale hned po umytí nádobí klesáme a je tu Dublin a pro mě nová země DXCC. Již cestou z letadla do celního prostoru dostávám SMS od Honzy OK1FWC, že čeká u mluvícího bodu. Po dvou SMS a několika pádech mé bedny z vozíku již tisknu pravici Honzovi . Hlásí změnu plánu a místo k němu do Wicklow jedeme hned 60km od Dublinu k EI2JD. Cestou probíráme plán na přístí den, je čtvrtek a do CQWW 160m mám dva dny na stavbu GP a instalaci zařízení. Thos EI2JD na nás čeká a místo Jack Daniels nabísí teplo u krbu a tea. Domek ve kterém budu následující 4 dny pobývat je pohádkového vzhledu z doškovou střechou. Nízké stropy působí velmi útulně a malými okénky je i do tmy vidět měsíční odlesk stříbrné mořské hladiny. Uvítací ceremoniál a seznamovací kolo se protáhlo téměř do rána a tak usínám příjemě unaven a zvědav na den druhý. Ráno snídám téměř stejně jako doma, nadívané kolibříky a medovinu. Posilněn jdeme kompletovat dovezené části GP 15m. duralové trubky 4m a 10m laminátového teleskopu včetně prodlužovaní cívky. Navrhované řešení elektrického prodloužení od Vaška OK1VD pasovalo znamenitě. Část radiálu jsme při odlivu (+-2m) natáhli do moře. Odpoledne jsme na pole souseda a s jeho dovolením instalovali 140m beverage pro příjem stanic z USA. Montáž druhého ve směru na Japonsko jsem odložil na druhý den. S příchodem tmy již připravuji zařízení. Instaluji filtr do vypůjčené IC756 propojovací kabely, stahujeme novou verzi CT a také ochutnávám Irské speciality. Thos EI2JD sám vychovává dceru a tak se naučil dobře vařit. Jsem nadšen neboť tradiční jídla potomků keltů se obdivuhodně shodují s mými chutěmi. Jenom to pivo to teda moc neumí a chleb náš vezdejší už také zapomněli péci. I tak zbývá mnoho pokrmů které jsem nestihl ochutnat, ale podle vyprávění se není čeho obávat. Před samotným závodem jdu na tři hodiny spát. Probouzím se hodinu před závodem a po nutné dávce kávy se seznamuji s pásmem. Již v jedenáct hodin se někteří šílenci snaží udržet kmitočet nesmyslným céqením. Zkouším znovu funkci klíče. Lineáru ACOM 1000, kontroluji PSV na vysílacím vertikálu a přichází první závada. Beverage neposlouchá ani nešumí. Bereme baterku od souseda, svoje gumovky a pláštěnku a vyrážíme na obchůzku. Již první paprsky sousedovy svítilny odhalují závadu. Beverage sežraly krávy. Soused nic zlého netuše otevřel přístup irskému skotu i na výsostné území beverage field. Co naplat budu poslouchat na GP. V 00:00 UT prohlížím pásmo a zaznamenávám do pamětí šílená tempa S50M, HG3DX a v klidu dělám první qso . Dovolávám se dobře ale USA nejdou. Nejen že mě nechtěli pustit na KP2 ale ještě kevšemu nejsou slyšet. Střídavě hledám násobiče, střídavě dávám výzvu. Ráno mám v logu 590 QSOs. Není to mnoho, ale málo také ne. Spokojen jdu spát. Odpoledne mě budí návštěva dalších EI hamů a vyptává se na to jak u nás a jestli je pravda, že máme lepší pivo než oni. Přitakávám a dodávám, že i chleba a určitě hezčí holky. Asi jsem se dobře neuved, ale byl jsem rozespalý tak si mysleli, že to není pravda. Potěšili mě zájmem o pastičku naší výroby a tak jsem i nějaký business udělal. Odpoledne v 16:00 slyším silně EY8MM a A45WR po asi 50 voláních to vzdávám a PSV dobré, radiály pod přílivovou vodou tak jdu cékvit. O dvě hodiny později dělám zmíněné stanice na první ťuknutí a k tomu již na výzvu A61, YA8, JT1, náhlá proměna pásma je dána polohu Irska. Z Clogerhate na Bradlec 1600 km. V noci se pásmo otevírá na USA ale to již evropské stanice dávno vyrábějí pileupy z výživného směru USA. Ráno pak dělám stanice ještě chvíli po tom co evropané již marně volají cq. Narostly mě křídla po vypitém redbulu a tak špatně usínám. Odpoledne se střídá návštěva za návštěvou a tak již vím jak se stříhají ovce a vinou nejlepší mušky na zdejší pstruhy. Večer se pásmo otevírá opět později v době kdy stanice od středozemního moře již pileupují využívám své posluchačské číslo EI15773 a slyším VK6HD a potom evropskou ZOO. Upouštím od záměru udělat si nový násobič a snažím se marně navázat spojení se stanicí HA5A 599+30dB ale asi má jen vysilač. Později kolem osmé večer zvyšuji hodinový rate na 150 ale bohužel jen cca jeden a pul hodiny. V noci přibývá několik nových zemí VP5, HI8, PY0, a také nové provincie Kanady. Vzdávám boj o V31LJ, PJ6 V2, V47. Ráno mám v deníku 1080 QSOs. S vědomím rezerv nastavuji budika na 11 hodin a jdu na kutě. Nedělní odpoledne proběhlo podobně s výjimkou krátké návštěvy nedalekého rybářského přístavu. Fotím ae s Rhodem u rybářké lodi, zdravím 5 tuleňů, kteří si tu našli domov a mají svá jména. Oběduji další specialitu restovanou vepřovou kotletu s jablečným pyré. Hned první sousto rozptýlilo moje obavy. Nejen že to bylo výborné ale s další zeleninovou oblohou jistě i zdravé. Nástup na poslední směnu a stejný pocit s pozdějším otevřením pásma. Snažím se střídat cq a hledání násobičů a v závěru dělám dva nové státy. Celkem mám v logu 1271 platných qso 70 zemí DXCC a 27 států a provincií. Jsem spokojen i když rezervy jistě byly. Bohužel ani rádio nebylo z nejlepších a přijímací anténa pro potlačení rušení je nezbytná. Můj hostitel místo irské whisky nabízí čínskou specialitu a docela dobré pivo. To je konec mého prvího vysílání ze zelené země Irska. V pondělí využívám pozvání na výlet a návštěvu muzea NEW RAMGE. Procházíme perfektně upravenou galerií a shlédujeme film o poslání mystického pohřebiště, které je o celých tisíc let starší než světoznámé Stonehanch. Památek o historii Irska mnoho není, ale jsou opravdu velmi staré. Při zpáteční cestě míjíme karambol neboť namrzlo a to tu málokdo zná. Zvu kolegu Those na oběd a konečně ochutnávám Irskou specialitu, černou čtrnáctku Guinnes. Zvyk je zvyk a tak zůstanu u desítky Klášter. Odpoledne balím a večer nasedám do auta Honzy OK1FWC a jedu k němu do Wicklow kde přenocuji a ráno 07:00 odlet směr Bohemia dávné pravlasti Keltů Děkuji všem za navázaná spojení v CQWW 160m a zase někdy od jinud 73 EI/OK1TN